Alla inlägg den 7 juli 2007

Av Katarina - 7 juli 2007 15:58

I dag fick jag en speciell frukost pa Ya Fa hotell, saltlost med soppor och gronskaer om vartannat. Men jag holl god min och at..spannande. Efter det bar det av ut mot den Magiska muren. Innan det hann jag besoka Minggravarna, intressant. I kina har man 5 element ni kan sakert de forsta 4 de 5:te ar metall. Det ar sa mycket Kejasrer har och Kina ar ju bast pa allt..och ja visst det ar en gaaammmal kultur. Det ar sa mycket information och sa mycket upplevelser hela tiden att orden kanns platta och averfarenhet vet jag att det tar ett tag innan allt landar. Och nar det taget har gatt blir det....Nar jag var i Kina...bla bla bla...Nar jag var i Mongoliet...blablablba. Jag besteg i allafalla muren, 41 grader VARMT och stralande solsken men upp skulle jag. Sagt och gjort, en fantastisk utsikt och ett arkiteorriskt underverk. Det ar precis som pa bilderna fast vackrare och maktigare...riktigt pompost. Det ar sa fascinerande att hora dessa beratellser om de olika dynastierna. Dettta med konkubiner och enucker och att om en Kejsare dog tog han med sig hela ganget i graven.

Nar jag hade varit ute vandrat pa muren tog jag mig en tripp till ett tehus och fick provsmaka olika sorters te, det var en smaksensation. Och sjalvklart ar ju Kina bast pa det ocksa, kan varmt rekommedera Jasminte med rosenknoppar odlade pa sydslutting.

Efter en heldag ute pa olika sevardheter bokade jag resan hem och den gar fran  Shanghai med ett stopp i Istanbul. Jag kommer inte att aka vidare till sodra Kina, tufft att resa sjalv. Hettan, spraket...ingen kan ett ord engelska och jag kan inte njet, nada kinseiska.

Kvallen har jag avnjutit med en halvdan massage och gatt runt i de kvarvarande hutongerna och atit mat pa ett skumt stalle som smakade olja och shilli.

Och nu sitter jag har och skriver och ska snart bege mig av upp pa rummet.

PS jag har verkligen forsokt att fixa med bilderna med fattar inte de kinseksika intruktionerna som det ar pa internet. Kanske att jag kan gora det i Istanbul.



Ovido - Quiz & Flashcards